Brutalizm w grach fabularnych

 

Autor: lafleur

Przekład tekstu Brutalist Adventure Game Design Sigve Solvaaga.

To coś w rodzaju manifestu. Do napisania go w kontekście projektowania gier fabularnych zainspirowały mnie brutalistyczne architektura i web design. Poniższe zasady widzę jako coś, do czego warto dążyć, ale nie warto traktować ich dogmatycznie.

Użyteczność

Najważniejsza jest funkcjonalność

Forma, skład i prezentacja powinny być funkcjonalne i użyteczne dla osób przy stole. Niech materiał będzie praktyczny i łatwy do użycia podczas gry. Napisz tekst zwięzły, czytelny i przejrzysty. Prezentacja powinna przekazywać informacje w sposób, który zmniejsza potrzebną liczbę słów.

Łatwość adaptacji

Upewnij się, że gra działa w każdym formacie — wydruku, formie cyfrowej, ręcznym piśmie. Niezależnie od tego, czy osoby grające używają papieru milimetrowego, czy tabletu, materiał powinien dopasowywać się do ich potrzeb. Może się to wiązać z zapewnieniem kart postaci do gry online i na żywo. Kiedy tworzysz materialne elementy gry, weź pod uwagę ich wpływ na środowisko.

Czytelność

Tekst musi być czytelny i łatwy w odbiorze. Unikaj ozdobnych czy skomplikowanych krojów pisma i tła, które mogą rozpraszać lub dezorientować.

Prostota

Zwięzłość i precyzja

Jasność przekazu to podstawa. Reguły powinny być zwięzłe i konkretne. Usuń wszystkie zbędne zasady i słowa.

Niski próg wejścia

Gra powinna stawiać jak najmniej barier wszystkim osobom przy stole. Zwięzłość zasad i większa intuicyjność to mniej czasu poświęconego na przeglądanie podręczników lub myślenie o regułach. Spraw, żeby osoby przy stole wciągnęły się w tworzony świat.

Transparentność

Zasady gry i podejmowane decyzje powinny być jasne dla wszystkich osób przy stole. Unikaj ukrytych reguł i skomplikowanych, dezorientujących procesów. Niech każdy ma możliwość podejmowania decyzji na podstawie dostępnej wiedzy.

Surowa prostota

Ogranicz materiał do najbardziej podstawowych założeń. Rozgrywka powinna być przystępna, zachęcająca i bezpretensjonalna.

Inkluzywność

Uniwersalna dostępność

Wszyscy powinni być mile widziani przy stole. Zapewnij przystępną cenę, stwórz zrozumiałe zasady, dostosuj rozgrywkę do różnych możliwości osób grających. Szanuj różnorodne doświadczenia i tożsamości i zadbaj o ich reprezentację w treści materiału.

Minimalizm

Przyjmij prostą, czystą estetykę, która ułatwi odbiór tekstu i przyciągnie uwagę wielu osób grających. W wyglądzie podkreśl funkcjonalność, nie ozdobność. Zachęć innych do współtworzenia materiałów dzięki przyjęciu stylu, który łatwo odtworzyć.

Otwartość

Zdemokratyzuj tworzenie gier. Zachęć do projektowania i dzielenia się przez zapewnienie źródeł, poradników i narzędzi. Twórz dzięki temu otwartą społeczność osób tworzących. Dbaj też o inkluzywność swoich materiałów. Zauważ i podkreśl różnorodność pomysłów, które pojawiają się, kiedy narzędzia do projektowania są dostępne dla wszystkich.

Współpraca przy przekładzie: Jakub Hakało, Łukasz Kołodziej, Tytus Rduch, Maciej Sznurkowski.

Przekład opublikowany oryginalnie na platformie Medium 30.10.2023